Tényleg veszélyes a rizstej?

Tényleg veszélyes a rizstej?

A kolléganőm hívta a fel a figyelmemet a múlt héten, egy a paleomedicina.com oldalon megjelent cikkre, amelynek már a címe is megrémisztheti az állati tej helyett növényei tejeket választókat.

„Mandulatej, rizstej, gabonatejek: rosszabbak, mint a tej? – állt a címben, és működött is, mert azonnal el is akartam olvasni, pedig tudtam előre, hogy nem fogja megváltoztatni a növényi tejekről alkotott korábbi véleményemet.

Aztán persze végig dühöngtem az egészet, mert óriási csúsztatásokkal, értelmetlen és rendkívül túlzó állításokkal volt tele, amelyet, ha valaki józan paraszti ésszel átgondol, azonnal tudja, hogy a vádak teljesen alaptalanok. Ezen a ponton képes is lettem volna elengedni a dolgot, azonban este az egyik zárt, ételallergiás Facebook csoportban is előkerült a téma. Ebben a csoportban jellemzően ételallergiások vagy ételallergiás gyerekek szülei a tagok, akik elvileg jobban tisztában vannak a ételek összetételével és a minőségi táplálkozás alapjaival, mégis a körükben is voltak meglepő reakciók. Nagyon úgy tűnik, hogy még egy ilyen írás is el tudja őket bizonytalanítani. Hiszen többen is megkérdőjelezték a növényi tejek biztonságosságát, miközben a gyermekük tejallergiás.

A fő probléma

Azt gondolom, hogy a fő problémát az okozza, hogy a laikusok a növényi tejeket abszolút az állati tej helyettesítőjeként tekintik, holott nem az.

A tejben nagyon sok vitamin és ásványi anyag van, ez tény. A lakosság kb. 30-ánek szervezete azonban nem tud vele mit kezdeni. A tejben található laktózt a laktáz nevű enizim alakítja át glükózzá és galaktózzá, ha azonban ez az enzim részben vagy teljesen hiányzik, akkor laktózintolerancia alakul ki, a szervezet pedig képtelen átalakítani és hasznosítani a cukrokat.  A laktózintolerancia tünete lehet haspuffadás, hasmenés, bőrproblémák stb. A laktázenzim szintje a születést követően a legmagasabb a szervezetben, a kor előrehaladtával azonban csökken. Nem véletlenül alakította így a természet.
novenyi_tej_

A cikk szerint

A cikket egy magyar háziorvos írta, aki valós történeteken keresztül világított rá, hogy miért is veszélyesek a növényi tejek. A Pediatrics nevű gyermekgyógyászati folyóiratból idézett egy konkrét esetet, amelyben egy 2,5 hónapos koráig kizárólag tehéntejalapú tápszerrel táplált csecsemőnél ekcéma alakult ki, ezért az orvos(!) tanácsára egy speciális turmixra tértek át, amely mandulatejet, mandulalisztet, szezámlisztet, barnarizst, gabonákat, lactobacillusokat, inulint és fruktooligoszacharidokat tartalmazott.

Kizárólag ezt a turmixot kapta a gyerek 11(!) hónapos koráig. Persze mire a bajt észrevették, a kicsinek már súlyos fejlődési rendellensségei, C-vitaminhiánya, csonttörései és fájdalamai voltak. A cikk szerint az anya próbálta elkezdeni a hozzátáplálást, de az nem volt sikeres.

11 hónapot követően a turmix adását azonnal leállították, vitaminokat és húst kapott a kisgyerek, ezt követően persze javulni kezdett az állapota.

NÉZD CSAK, 1 PILLANAT...

Egészségesebb, boldogabb, kiegyensúlyozottabb életre vágysz?

Megvan az elhatározás, de nem tudod merre indulj? Olvass bele INGYEN a könyvembe!
BELEOLVASOK A KÖNYVBE »

Úgy te is látod a legnagyobb hibát?

Az aktuális ajánlások szerint a csecsemő táplálának legjobb módja 6 hónapos koráig az anyatej, ezt követően ajánlják megkezdeni a hozzátáplálást. Tisztában vagyok vele, hogy nem minden anyuka tud szoptatni, és ilyenkor kénytelen tápszerekhez nyúlni, ilyen esetekben azonban már akár 4 hónapos kortól is meg szokták kezdeni a kóstoltatást.

Igen, vannak olyan babák, akik nem fogadják el azonnal a gyümölcsöket és zöldségeket, vagy nem éppen azokat, amivel kínáljuk őket, de ilyenkor az a legjobb, ha kitartóan, néhány nap után újra megpróbáljuk. És emellett még több tucatnyi módja van, amivel a kicsi kedvét meg lehet hozni a hagyományos ételekhez.

Egy 11 hónapos gyereknek nem hogy más javában változatosan kellene gyümölcsöket és zöldségeket fogyasztania, de 8 hónapos kortól már húst, gabonákat és fűszereket is kaphatna, hiszen 12 hónaposan már ugyanazt eheti, amit a család többi tagja.

Egyértelmű tehát, hogy ebben az esetben az anyuka, az orvos és a védőnő is hatalmas mulasztásokat követett el, a fő bűnös pedig nem a növényi  tej.

Miből áll a rizstej?

Korábban én is leírtam már a rizstej házi elkészítésének egyszerű receptjét az oldalon. Mindössze rizsre, vízre, egy pici sóra és kókuszolajra van szükség hozzá. Ezek közül is legnagyobb arányban természetesen víz alkotja. Ki gondolhatja azt komolyan, hogy ezzel az itallal tökéletesen helyettesíteni lehet egy főként fehérjében gazdag tehéntejet??

Ne gondolj többet a rizstej mögé, mint ami

A rizstej egy finom ital, amely jó választás a folyadék egy részének pótlására. Jól használható a tej helyettesítésére pl. főzéskor, süteményekbe, palacsintába vagy pudingba. Viszont nem tartalmazza azokat az összetevőket, amelyeket a tej.

Annak, aki bármilyen időszakos vagy tartós diétába kezd tökéletesen tisztába kell lennie azzal, hogy egy vagy több élelmiszer állandó vagy időszakos kiiktatásával milyen tápanyagokat kell majd más forrásból pótolnia. Egy kisgyerek esetében nagyon fontos a kalcium, a fehérje, a különböző vitaminok és ásványi anyagok pótlása. Erre kiemelten kell ügyelni táplálákallergia esetén.

Mi a megoldás?

A megoldást a kiegyensúlyozott, minél egészségesebb összetevőket tartalmazó, tiszta és tudatos étkezés jelentheti, az alábbiak szerint.

egeszseges_taplalkozas_piramis

Fogyassz nagyon sok friss güymölcsöt és zöldséget, teljes értékű gabonákat, fehér húsokat és halat, értékes olajos magokat és hüvelyeseket. Kerüljön ugyanakkor ritkábban az asztalra tejtermék, fehér kenyér, cukrozott italok és ételek, vörös hús és vaj.

Figyeld a tested jelzéseit

A legfontosabb szabály azonban, hogy mindig figyeld a tested jelzéseit. Az egészséges, tiszta étkezésben az a legjobb, ha a szervezet tökéletes receptorai újra fellélegezhetnek a rengeteg ízfokozó, mesterséges adalékanyag és ízesítő szorításából, egyre élénkebbnek tűnnek a test jelzései, és pontosan jelezni fogja neked, hogy éppen melyik vitaminból vagy ásványi anyagból lenne szüksége többre. Pl. hirtelen jobban kívánod a kalciumban gazdag szezámmagot, a mákos dolgokat vagy éppen a brokkolit stb. Bízz magadban, a tested jelzéseiben és figyelj oda a legapróbb jelekre is!


  • Harc Harc

    SZERINTEM NE EGYÜNK SEMMIT MERT AZ ÖSSZES ÉTEL KÁROS!

NÉZD CSAK, 1 PILLANAT...

Egészségesebb, boldogabb, kiegyensúlyozottabb életre vágysz?

Megvan az elhatározás, de nem tudod merre indulj? Olvass bele INGYEN a könyvembe!
BELEOLVASOK A KÖNYVBE »
close-link
Iratkozz fel a 21napalatt hírlevél értesítőre és máris Tiéd a
10% kedvezmény 
az Egészséges életmód 21 nap alatt könyved árából.
close-link
Iratkozz fel a 21napalatt hírlevél értesítőre és máris Tiéd a
10% kedvezmény 
az Egészséges életmód 21 nap alatt könyved árából.
close-link