7 nagy tévedés az egészséges táplálkozással kapcsolatban

7 nagy tévedés az egészséges táplálkozással kapcsolatban

Talán nincs még egy olyan terület, amelyet annyi tévhit övezne, mint az egészséges táplálkozást. Évtizedekig hallgattuk, hogy mennyire egészséges a tej, aztán meg, hogy jobb, ha elhagyjuk az étrendből. Később az egekig magasztalták a teljes kiőrlésű gabonákat, a belőlük készült kenyér pedig egy időben egyet jelentett az egészséges életmóddal, ma viszont már egyes források a kenyér teljes elhagyását javasolják.

Nehéz a sorok között kihámozni, hogy mi lehet a valóság. Ebben is, ahogy az egészséges életmóddal kapcsolatos összes területen azt javaslom, hallgass a józan paraszti eszedre és figyeld a tested jelzéseit. Az biztosan nem téveszt meg. De nézzünk egy kicsit együtt mélyebben a dolgok mögé, elárulom, én miért tartom tévedésnek az alábbi állításokat, de persze kíváncsi vagyok a Te véleményedre is:

  1. Víz helyett a gyümölcslé is jó választás
  2. A különböző ajánlások szerint egy átlagos tevékenységet végző embernek napponta 8 pohár folyadékra van szüksége, hogy a szervezete számára szükséges folyadékigényt pótolni tudja, és ezzel biztosítja annak optimális működését. Az ajánlások szerint a legjobb, ha tiszta vizet iszuk, de jó választás a gyümölcslé vagy a gyümölcstea is. El is érkeztünk ahhoz a ponthoz, amelyet sokat félreértelmeznek. Magában a gyümölcslé nem alkalmas arra, hogy a szervezet számára szükséges folyadékmennyiséget pótolni tudja.
    vizfogyasztas
    A legtöbben a gyümölcslé alatt a boltokban is kapható, előrecsomagolt, hőkezelt gyümölcsleveket értik. Nézted már ezeknek az összetételét? Mindegyiken fel van tüntetve, hogy mennyi gyümölcsöt tartalmaz, nem ritka, hogy a gyümölcstartalom csak 10, 25, vagy 50%. A legnagyobb részük sűrítményből készül, víz és sokszor cukor és egyéb adalékanyagok, színezőanyagok hozzáadásával. Ez pedig köszönőviszonyban sincs a vízzel.
    Ezek helyett a gyümölcslevek helyett a legjobb, ha saját magad készítesz otthon frissel préselt gyümölcslevet vagy turmixot. A mosással, hámozással, aprítással és a mosogatással együtt sem tart tovább 5-10 percnél, ráadásul nagyon magas a vitamintartalma és finom is. A frissen facsart gyümölcsléből is naponta csak 1 pohárral igyál és a legjobb, ha fele-fele arányban tiszta vízzel hígítod. A napi folyadékigény pótlására pedig inkább válaszd a tiszta vizet

  3. A kenyér egészségtelen
  4. A fogyókúrák kezdetén általában először mindenki a kenyértől válik meg, ezzel aggatva egészségtelen és hizlaló címkéket a gabonából készült termékekre. Ez azonban téves elgondolás. A kenyér egyáltalán nem egészségtelen, ha megválogatod, hogy milyet eszel.
    A legnagyobb arányban vásárolt fehér kenyér nem tartalmazza az egészség szempontjából fontos vitaminokat és ásványi anyagokat, azok ugyanis a finomítás során a gabona héjával és a csírával együtt elvesznek. Így a fehér kenyér leginkább szénhidrátot és fehérjét tartalmaz, szépségét és puhaságát pedig állományjavítókkal, lisztjavítókkal és térfogatnövelő szerekkel biztosítják.
    teljes_kiorlesu_kenyer
    Ezzel szemben a teljes kiőrlésű kenyér a teljes kiőrlésű gabona teljes felhasználásával készül, amely rengeteg értékes anyagot, rostokat, vitaminokat és ásványi anyagokat is tartalmaz. Az ilyen kenyér fogyasztása segíti az emésztést, csökkenti a koleszterinszintet és jó hatással van az izomműködésre.
    Ráadásul mindezek mellett a teljes kiőrlésű kenyérből sokkal kevesebbet is kell fogyasztani, mivel tartalmasabb, előbb laksz jól tőle.

    Igen, ha eddig fehér kenyeret ettél, akkor szokatlan lehet az állaga és az íze, de idővel megszokod majd. A legjobb, ha fokozatosan állsz át. Először vegyél rozsos kenyeret, amely 15-40% rozst tartalmaz, majd jöhetnek a magasabb rozstartalmú kenyerek és a teljes kiőrlésű változatok is. Törekedj a változatosságra, így könnyebb átállni és megszokni is.

  5. Sok tejet kell inni, hogy erősek legyenek a csontjaink
  6. Gyerekkoromban minden reggelt egy nap pohár tejjel indítottunk, hiszen az ajánlások szerint a gyereknek szüksége van a tejre, hogy a csontjai erősek legyenek. De mi van azokkal a népekkel, akik nem fogyasztják az állatok tejét? Azok a gyerekek is egészségesen élnek, a szervezetük számára szükséges kalciumot ugyanis más forrásból is tudják pótolni.
    sajtok
    A felmérések szerint a lakosság kb. 30% reagál érzékenyen a tejfogyasztásra, náluk hasfájást, bőrproblémák, puffadást vagy fáradtságot is okozhat a tej rendszeres fogyasztása. Ez allergiavizsgálattal deríthető ki a legegyszerűbben és számukra valóban egyértelműen jobb, ha abbahagyják a tej- és tejtermékek fogyasztását. A lakosság egy részénél ugyan ez a probléma nem jelentkezik, mégis egyre többen döntenek a tej mellőzése mellett. Mi sem iszunk évek óta tejet, és nem is hiányzik. Helyette gabonatejeket fogyasztunk, amelyet otthon, házilag is el tudok készíteni. Táplálkozási táblázatokból pedig egyértelműen kiderül, hogy pl. a keménysajtoknak, a máknak, a szezámmagnak, a tojássárgájának és a szardíniának is jóval magasabb a kalciumtartalma, mint a tejnek. De jó alternatíva helyette a joghurt, a kefír, a túró, a tejföl, a brokkoli, a gomba, a csicseriborsó és a fehér bab is.

  7. Hihetünk a csomagolásnak
  8. Az egészséges életmód elterjedésével egyre inkább megfigyelhető, hogy az emberek elkezdték nagyobb arányban vásárolni az egészségesebb élelmiszereket. Előnyben részesítik a “bio”, “gluténmentes”, “természetes aromákkal”, “ teljes kiőrlésű gabonával” feliratú termékeket, ez azonban még nem jelenti azt, hogy amit vásárolnak, az valóban egészséges is. Elég megnézni ezeknek a termékeknek a csomagolását.
    bio
    Lehet, hogy a választott keksz csomagolásán szerepel a teljes kiőrlésű felirat, ez azonban csak 10-15%, a többi fehér liszt és az összetevők között gyakran a lista elején szerepel a cukor és az állományjavítók is. Soha ne bízz a feliratokban, olvasd el a címkét is!

  9. Az egészséges életmód drága

A legnagyobb tévedés az egészséges életmóddal kapcsolatban, hogy az drága. Való igaz, hogy a gyümölcsök és zöldségek ára egyre magasabb, de a feldolgozott élelmiszer mindig sokkal drágább lesz. Sokat spórolhatsz, ha mindig az adott évszaknak megfelelő zöldségeket és gyümölcsöket választod, a téli hónapokra pedig cukormentes lekvárokat főzöl, telepakolod a mélyhűtőt vagy aszalványokat készítesz.
egeszseges_taplalkozas
Az egészségesebb teljes kiőrlésű kenyerek lehet, hogy a boltban drágábbnak tűnnek, de vedd azt is számításba, hogy jóval kevesebbet kell fogyasztanod belőle, így tovább tart.

Te mennyire élsz egészséges életet? Kattints ide és válaszolj 15 kérdésre! 


NÉZD CSAK, 1 PILLANAT...

Egészségesebb, boldogabb, kiegyensúlyozottabb életre vágysz?

Megvan az elhatározás, de nem tudod merre indulj? Olvass bele INGYEN a könyvembe!
BELEOLVASOK A KÖNYVBE »
close-link
close-link

Elfogyott, elkapkodták!
Sebaj, újra nyomdában van.
KUPONKÓD a várakozásodért:
21NAP500

ÉRDEKEL
close-link