Unod a mérgezett paprikát? Így vásárolj helyette!

Unod a mérgezett paprikát? Így vásárolj helyette!

Az elmúlt napokban kirobbant újabb paprikabotrány után ismét megszaporodtak az “akkor már semmit sem lehet enni” tartalmú kommentek az interneten. Nincs is ezen mit csodálkozni, évente többször hallhatunk rovarírtó szerrel szennyezett paprikáról, lejárt szavatosságú vagy átcímkézett termékekről. Mindennek a legalja viszont az volt, amikor a piaci ellenőrzések során a bio négy magvas bébiknek szánt gabonapépben találtak a gyógyszeripar által évszázadok óta használt atropint. Ezek után valóban úgy érezheti az ember, hogy senkiben nem bízhat és soha nem lehet benne biztos, hogy az étel, amit szívvel-lélekkel készített a családja számára biztonságos és valóban egészséges.

Hiába azonban a rengeteg félelem és ellenérzés, úgy tűnik a nagyüzemi növénytermesztés elképzelhetetlen növényvédőszerek, gombaölők vagy gyomírtók nélkül, hiszen garantálni kell a hosszú eltarthatóságot, a szemet gyönyörködtető látványt és a az egészséges, zamatos gyümölcsök, ropogós zöldségek látszatát. És még nem is beszéltünk az importált termékekről, amelyeknek hála egész évben vásárolhatunk paradicsomot, paprikát vagy éppen salátát. Ha pedig végül a kosarunkban kötnek ki, az asztalnál ülve újfent morgás és csalódottság kíséri a fogyasztásukat, hiszen nem olyan az ízük, az illatuk, de sokszor még az állaguk sem, mint a napon érlelt rokonuké.

piac_2

A legegyszerűbbnek tűnő megoldás a biotermékek fogyasztása lenne, de sokan úgy vélik, nem engedhetik meg maguknak a drágább, tisztább gyümölcsöket és zöldségeket. Nekik és azoknak állítottam össze a következő, hasznos tanácsokat tartalmazó listát, akik egészségesebb, a felesleges vegyszereket nélkülöző, biztonságos élelmiszereket szeretnének vásárolni és fogyasztani. Egy kis odafigyeléssel, némi utánajárással és egy kis időráfordítással ugyanis ez könnyedén megoldható.

  1. Vásárolj piacon
    A piacokat régóta az élelmiszerek egyik legbiztonságosabb beszerzési forrásának tartom. Jellegzetességük, hogy a környék őstermelői, nyugdíjukat kiegészítő néni és bácsik kínálják portékájukat. Nagy előnye, hogy jó esetben találkozhatunk magával a termelővel, aki ültette, gondozta, betakarította a gyümölcsöket, zöldségeket. Nem árt azonban résen lenni.
  2. Szűrd ki a valódi őstermelőket
    Sajnos napjainkban egyre gyakoribb jelenség, hogy a piacokon sem csak őstermelők és kisnyugdíjasok árulnak. A helyi piacon több árust is kiszúrtam, akik nagykerekből szerzik be a terményeiket és csak továbbértékesítik azokat. Ők jellemzően nem tudnak felvilágosítást adni a termesztés körülményeiről és a felhasznált vegyszerekről sem. De láttam már idős, fejkendős nénit is, akit ilyen árut árul. Őket jobbnak látom elkerülni.
  3. Kérdezz, kérdezz és kérdezz
    Azok az árusok, akik a saját maguk termesztett zöldségeket és gyümölcsöket kínálják, pontos információkat tudnak adni a termesztésről, hogy valódi vagy műtrágyát használtak-e, mikor és mivel permetezték a növényeket stb. Ne félj kérdezni, a termelők nagyon is szívesen mesélnek neked a körülményekről. De az a tapasztalatom, hogy általában a kereskedők is megmondják az igazat, vagy legfeljebb elintézik egy “nem tudom”-mal a választ.
  4. Nézd meg az árut
    Ha nem szeretnél kérdezni, akkor jó kiindulási alap lehet az is, ha megnézed az árut. A vegyszermentes növények sokszor kicsit csúnyábbak, foltosabbak és hamarabb is romlanak. Cserébe viszont sokkal finomabbak és a belőlük készült ételeknek is jobb lesz az ízük.
  5. Hallgass a megérzéseidre
    Az áru mellett sokszor az eladót is meg szoktam nézni, ez is sokat elárul. Nyugodtan hallgass a megérzéseidre, és menj tovább a következő nénikéig, ha nem érzed bizalomgerjesztőnek a kofát.
  6. Részesítsd előnyben a hazai idénygyümölcsöket és zöldségeket
    Nagy közhely, de van valóságalapja, hogy az import termények helyett inkább az idénynek megfelelő gyümölcsöket és zöldségeket lenne jó előnyben részesíteni. Igen, tisztában vagyok vele, hogy a tél végén már nagyon unalmas tud lenni az alma, a burgonya, a sárgarépa és a cékla, de ezek még mindig olcsóbbak, mint a messziről szállított déli gyümölcsök és zamatosabbak, mint a fóliasátorban nevelt paradicsomok.

Ha ezekre az apró részletekre odafigyelsz, akkor gyorsan megismerheted a lakókörnyezetben élő és termelő ősgazdákat, akik hosszú távú, biztos beszerzési forrásaid lehetnek.

piac

Végezetül összegyűjtöttem azokat a gyümölcsöket és zöldségeket is, amelyekből lehetőleg jobb biót választani, mert az átlagnál gyakrabban mérnek rajtuk különböző szennyeződéseket, ilyen pl. az uborka, a paprika, a fejes saláta, a retek, a köszméte, a szőlő, az eper, a bogyós gyümölcsök, az alma, a körte, az őszibarack, a nektarin, a spenót, a burgonya, a répa, az áfonya vagy a zeller.

Persze vannak biztonságosnak tartott gyümölcsök és zöldségek is, mint a hagyma, a kukorica, az ananász, az avokádó, a spárga, a zöldborsó, a mangó, a padlizsán, a sárgadinnye, a kivi, a káposzta, a görögdinnye, az édesburgonya, a grépfrút vagy a gomba.

Ha azonban a bio termesztésű növényeket túl drágának vagy nehezen beszerezhetőnek tartod, és maradnál inkább a hagyományos termesztésűek mellett, akkor fogyasztás előtt mindig nagyon alaposan mosd meg, szükség esetén hámozd is meg őket és ügyelj arra, hogy a szennyeződés ne kerülhessen a gyümölcshúsra sem.


NÉZD CSAK, 1 PILLANAT...

Egészségesebb, boldogabb, kiegyensúlyozottabb életre vágysz?

Megvan az elhatározás, de nem tudod merre indulj? Olvass bele INGYEN a könyvembe!
BELEOLVASOK A KÖNYVBE »
close-link
close-link

Megtaláltad az idei nyaralós könyved! 15% kedvezmény és ingyenes szállítás. Rendeld meg most!

ÉRDEKEL
close-link