10 ok, hogy minden héten kerüljön hal az asztalra

10 ok, hogy minden héten kerüljön hal az asztalra

A magyar halfogyasztás sajnos nagyon szomorú képet fest, hiszen az éves ajánlott mennyiség töredéke kerül csak a tányérra a magyar háztartásokban. Az Európai Uniós viszonylatot nézve is elkeserítő a helyzet, az utolsók között kullogunk az évi nagyjából 5 kg-os adaggal, amit megeszünk. Pedig hetente egyszer kimondottan javasolt halat fogyasztani, ugyanis hosszútávon profitálhat belőle egészségünk. Olvass tovább és járd körbe velem a halas témát!

A halfogyasztásról általában

Érthető, hogy nem tudjuk tartani a versenyt a tengerparti országokkal, akik EU-s viszonylatban az élbolyba tartoznak, azaz Portugáliával, Spanyolországgal, Litvániával, Franciaországgal vagy Olaszországgal. Nekünk nincs tengerünk, így korlátozottabbak a lehetőségeink a friss halhús beszerzésére.

Viszont vannak gyönyörű tavaink, melyekből pontyhoz, harcsához, fogashoz és keszeghez könnyedén hozzájuthatunk. Érdemes halfogyasztásunk egy részét ezekből fedezni. Ezek a fajták a klasszikus magyar ízekkel harmonizálnak a legjobban.

Másik részét pedig a gyorsfagyasztott termékekből, konzervekből, amelyek összetevőit gondosan olvassuk át. A tőkehalfilé megállja a helyét a hétköznapokon is, míg a drágább lazacfilé szerepelhet a különleges alkalmak menüjében.

Most pedig jöjjön 10 érv, amiért minden héten érdemes halat enned!

1. A legjobb Omega-3, Omega-6 forrás

Az Omega-3 és Omega-6 zsírsavak fogyasztását az immunrendszer, a szív-és érrendszer működésének támogatása miatt ajánlják. A legfőbb forrásai a hideg vízi tenger halak, a lazac, a hering vagy a szardínia.

A kiegyensúlyozott Omega-zsírsav fogyasztás hozzájárulhat a szép arcbőrhöz és késleltetheti az öregedési folyamatokat is.

2. D-vitamin télen is

Kutatások szerint a magyarok közel 90%-a a tél végére D-vitaminhiánnyal küzd, mivel nem megfelelően pótoljuk ezt a vitamint.

A hiányállapot növeli a csontritkulás esélyét, gyengíti a csontokat, izomgörcsökhöz és gyorsan romló fogakhoz vezethet.

Rendszeres halfogyasztással folyamatossá teheted a D-vitaminbevitelét is, azonban más D-vitaminforrásokat is keresned kell, hogy bevidd a napi 2000 nemzetközi egységet belőle.

3. Magas vitamintartalom

Nemcsak a D-vitamin miatt, hanem az A-, B12-, B1-, B12-, B5- és E-vitamintartalma miatt is fontos halat enni. Így a gyümölcsökön és a zöldségeken kívül lehet egy harmadik vitaminforrásod.

4. Könnyen emészthető

Januárban talán az az egyik legnagyobb előnye ennek a húsételnek, hogy könnyen emészthető, kalóriában és zsírban szegény táplálék. Így segít az újévi diétában is.

5. Serkenti az agyműködést

A telítetlen zsírsavak abszolút pozitív hatással vannak az agyad működésére is. Ha halat ebédelsz, sokkal kreatívabb lehetsz a munkád során.

6. Terhesség alatt kimondottan ajánlott

A kismamák étkezése külön pontot és nagy odafigyelést igényel. Kétgyermekes anyukaként én is utánajártam, melyek azok a táplálékforrások, amelyek a baba és a mama számára is nélkülözhetetlenek.

A halhús a kisbaba és a kismama egészségének is jót tesz, sőt egyes kutatások szerint a várandósság és szoptatás alatt elfogyasztott halak fejlettebbé teszik a kisbaba beszédét és problémamegoldó készségét.

7. Egészséges vérnyomás

Magyarországon az egyik leggyakoribb betegség a magas vérnyomás, amivel nők és férfiak tízezrei küzdenek, már egészen fiatal korban is.

Az egészséges és változatos táplálkozás, melynek része a telítetlen zsírokban gazdag halak fogyasztása is nagyban hozzájárul ahhoz, hogy te elkerüld ezt a problémát.

8. Jót tesz a szemnek

A mondás úgy tartja, hogy aki hetente legalább 2-szer eszik halat, megspórolhatja a szemüveg árát. Ez természetesen nem kőbe vésett tény, de a magas Omega-3 tartalom valóban hozzájárul a szem egészségéhez.

9. Gyorsan elkészül

A halak egyik legnagyobb előnye, hogy gyenge húsuk hamar átsül, megpárolódik, ezért nem kell órákon át a konyhában állni felettük, pillanatok alatt elkészül az egészséges ebéd vagy vacsora.

10. Ép testben, ép lélek

Ha egészségesen táplálkozol, odafigyelsz az Omega-3-6-zsírsavak fogyasztására, megőrizheted elméd egészségét is, sőt a lelki feszültségtől is megszabadulhatsz.

Te milyen gyakran fogyasztasz halakat? Nekem ez az egyik kedvenc receptem »