Egészséges életmód kisgyerekkel

Egészséges életmód kisgyerekkel

Nem tudom, hogy a genetikának, a következetes szülői magatartásnak vagy a vakszerencsének köszönhetem, de a 2 és fél éves kislányom válogatás nélkül eszik meg mindent. Jöhet a hagyma, a fokhagyma, a spenót, a cékla, a tökfőzelék, de még az alma héja is. Nem tudok olyan gyümölcsöt vagy zöldséget adni neki, amit ne tömne magába percek alatt.

A kisgyermekes családokkal beszélgetve ugyanakkor többektől hallom, hogy a gyerek nem eszi a gyümölcsöt, csak piszkálja a zöldséget és hiába minden erőfeszítés, hogy egészségesebb ételek felé terelgesse. Őszintén szólva fogalmam sincs, hogy ez nálunk miért alakult így, de ha csak egy kis részben is köszönhető a mi szülői hozzáállásunknak és kitartásunknak, akkor talán másoknak is inspirációként szolgálhat, hogyan élünk mi egészséges életet kisgyerekkel.

A hozzátáplálás időszaka

Az ajánlásoknak megfelelően 6 hónapos korában kezdtem a hozzátáplálást, lassan, ráérősen haladva. Sokáig csak kóstolgattunk, majd egyre nagyobb adagokkal kínáltam meg a kisasszonyt. 3 dologra figyeltem közben: minél több, változatos ízt ismerjen meg a kislányom, ezeket minél kíméletesebben készítsem el és persze figyeltem az ő visszajelzéseit is. Nem mindennek volt azonnal sikere, akkor kihagytam egy hetet, és újra próbálkoztam. Vagy néhány nap után egy másik, kedvelt ízzel kombinálva adtam neki újra. Ez a taktika sikeresnek bizonyult, mert egy idő után bármit szívesen fogyasztott.

Ahogy kibújtak egy első fogak egészban is kapott gyümölcsöket és zöldségeket, persze arra szigrúan ügyelve, hogy nagyobb darab ne törhessen le belőle, elég kemény legyen, de mégis élvezetesen lehessen rágcsálni. Imádta.

baba

Reggeli és vacsora

A napközbeni étkezéseket egyre inkább kezdtem úgy alakítani, hogy a miénkhez is minél inkább hasonlítson. A reggeli mellé mindig volt friss gyümölcs és zöldség, és a vacsora mellé is mindig tettem ki zöldséget, valamilyen formában.

Tízórai és uzsonna

Egészen addig, amíg bölcsibe nem került, ragaszkodtam ahhoz, hogy a tízórai és az uzsonna csak friss gyümölcs vagy zöldség legyen. Ez ha itthon vagyunk, a mai napig is így van. Felkockázok egy almát, elrágcsál egy banánt vagy éppen főzés közben tüntet el egy szál sárgarépát.

Turmix

Ahogy beálltak a közös reggelik, előkerültek a turmixok is. Az elején ezek érdekesnek bizonyultak, néhányat kortyolt belőle, de végül a legtöbbször én ittam meg. Egy idő után rájöttem, hogy a reggeli mellett valószínűleg már túl sok, ezért helyes kis kulacsba töltöttem és bevittük a bölcsibe. A vízzel felváltva délelőttönként ezt is mind az utolsó cseppig megissza. Sőt, annyira hozzászokott, hogy szinte minden reggel elhangzik: kérem a turmixomat.

turmix

Bölcsi után minden nap 1 gyümölcs

Bár idén alakítottam a közétkeztetési előírásokon és a gyereket egészségesebb ételekat kapnak, sosem tudhatom biztosan, hogy mi az, amit valóban meg is evette a kiírt fogásokból. Ezért minden nap, amikor megyek érte a bölcsibe, viszek neki valamilyen gyümölcsöt. Egy almát felkockázva vagy egyben, egy banánt, egy narancsot falatnyi méretűre aprítva, de vittem már karikákra vágott, párolt répát is kis dobozban. Puszi után, egyből a táskámba nyúl, hogy vajon mit hoztam, és már majszolja is, attól függetlenül, hogy 30 perccel előtte uzsonnázott. A futóbiciklije elején vagy egy kis kosár, abba tesszük a dobozt, és míg elérünk A-ból B-be, az utolsó szemig minden elfogy, de az is sokszor előfordul, hogy még a bölcsiből sem jutunk ki, már üred a dobozka. :)

Közös főzések

A közös főzés az egyik legjobb alkalom, hogy friss gyümölcsöt vagy zöldséget fogyasszon a gyerek. Persze, tudom, hogy egyedül gyorsabban elkészült, de a kicsik nagyon szeretnek segíteni, aktívan résztvenni a mindennapokban. Ez alól a konyha sem kivétel. Kis feladatokkal lehet a közös főzést vidámabbá tenni, pl. adogassa az aprítanivalót, tegye az egyik helyről a másikra a felkockázott zöldségeket, de kaphat egy saját kis edényt és fakanalat is, így ő is tud ebédet főzni. A gyerekek nagyon kíváncsiak, és főzés közben szinte mindent meg is kóstolnak, ha pedig minden a terv szerint halad, akkor meg is kedveli és máskor is szívesen fogyasztja majd.

kozos_fozes

Jó példa

Néhány hete a kedvenc kínai éttermünkben ebédeltünk. Ennek az a különlegessége, hogy magad válogatod össze a hozzávalókat, majd a szemed előtt sütik készre. Sok brokkolit tettünk a kislányommal közös tányérra, mert mindketten nagyon szeretjük, de amíg vártunk a sorunkra egy részét magában, nyersen is megeszegettek. Akkor és ott újra tudatosult bennem, hogy a gyerekek ízlését jó részt mi magunk alakítjük. Ha valamit nem fogyasztunk, mert mi nem szeretjük, azzal azt kockáztatjuk, hogy ő sem fogja szeretni, mert lehet, hogy meg sem ismeri. Érdemes ezért minél változatosabban készíteni otthon is az ételeket, elfeledett zöldségeket és gyümölcsöket újra és újra, más és más formában elővenni és elkészíteni. Ha azt látja, hogy mi is jóízűen esszük, előbb vagy utóbb ő is meg fogja kóstolni.

A nagyszülők és dédik

A nagyszülők és a dédik amennyire meg tudják könnyíteni az életet, sokszor éppen annyira nehezítik is azt. Nehezen lehet csak őket az édességről és a cukros süteményekről leszoktatni. A nagymamáknak ez a dolga, szokták mondani, de én ezzel nem értek egyet. Nálunk néhány kemény menetbe került az étkezési szokásainkat átverekedni rajtuk, egészségesebb alternatívákat ajánlottam nekik és ők is meglepve tapasztalták, hogy a gyerek annak is éppen annyira örül. Persze néha egy-egy kis csoki belefér, de abból is érdemes az adalékanyagktól mentes, valódi csokikat választani.

Itt is írtam néhány ötletet, hogyan lehet egészségesebbé tenni az bölcsis, ovis időszakot, de a Facebook oldalon és a receptek között is szuper ötleteket találsz.


NÉZD CSAK, 1 PILLANAT...

Egészségesebb, boldogabb, kiegyensúlyozottabb életre vágysz?

Megvan az elhatározás, de nem tudod merre indulj? Olvass bele INGYEN a könyvembe!
BELEOLVASOK A KÖNYVBE »
close-link

TURBÓZD FEL AZ IMMUNRENDSZERED!
10% kedvezmény és ingyenes szállítás a könyvemre! 

ÉRDEKEL
close-link