Segítség! Nem tudok leállni a nassolással

Segítség! Nem tudok leállni a nassolással

Az édes ízek szeretete evolúciós folyamat eredménye. Az emberi szervezet megszokta, hogy az édes gyümölcsök egyet jelentenek az energiaforrásokkal, amit tovább fokozott, hogy az agy ilyenkor dopamint, azaz boldogsághormont is termel. Így persze nem nehéz az édes ízekhez nyúlni, ha szomorúak, bosszúsak, magányosak, depressziósak vagy éppen stresszesek vagyunk. Az édes ízeket és a szervezet számára szükséges szénhidrátokat ugyanakkor rengeteg más élelmiszerből fedezni tudjuk, pl. keményítő tartalmú ételekből, teljes kiőrlésű pékárukból, zsírokból és fehérjékből. Ha viszont a szervezet továbbra is a cukor után sóvárog, azt jelenti, hogy nem kap elegendő tápanyagot, és ajánlott táplálóbb és minőségibb ételeket fogyasztani.

Nem lesz könnyű leállni a cukorról

Rengeteg kutatás igazolta már, hogy a cukor ugyanolyan függőséget képes okozni, mint a drogok. Ebből következik, hogy a cukormentes életre való átállás sem egyszerű. De persze nem is lehetetlen. Elkötelezettség, kitartás és persze tudatosság kell hozzá. Az eredmény azonban mindenért kárpótol majd, mert • helyreáll az ízérzékelésed, • beindulhat a fogyási folyamat, • egyre kevésbé kívánod majd az édes ízeket, • szebb lesz a bőröd, a hajad és a körmeid, • ízletesnek találod majd az egészséges ételeket is.

Szoktasd le magad az állandó evésről

Az állandó falási kényszer a szervezet jelzése, hogy tápanyagokra van szüksége. Nézzük, mi állhat a falási kényszer hátterében és hogyan tudod kielégíteni egészséges módszerekkel a szervezeted igényeit:

Az állandó falás hátterében álló okok:

Szomjas vagy

Ha 1 órája ettél és újra éhesnek érzed magad, akkor gondold át, hogy mikor ittál utoljára. Sokan félreértelmezik a test jelzéseit és akkor is éhségre gyanakodnak, ha közben inkább szomjasak. Igyál egy nagy pohár vizet és figyeld meg, hogy elmúlt-e az éhségérzet. Egy egészséges szervezetnek napi 2-3 liter folyadékra van szüksége, figyelj oda, hogy ezt mindennap biztosítsd is.

Nassolás

Ismered azt a bizonyos “Úgy ennék valamit” érzést? Ilyenkor messzire került el az édességes szekrényt, az üres kalóriák, csokik, chipsek ugyanis nem fogják csillapítani az éhségedet. Helyette inkább válassz egészséges nassolnivalókat.

Fáradt vagy

A felnőtt szervezetnek napi 7-8 óra pihenésre van szüksége. A felgyorsult, feladatokkal és elvárásokkal teli világunkban azonban a legtöbben a pihenésből csípünk le egy keveset, hogy befejezzük a munkát, kimossuk a ruhákat vagy éppen összepakoljunk a lakásban. A sok rövidebb alvás helyett feküdj le mindennap éjfél előtt és figyelj, hogy min. 7 órát aludj.

Stresszelsz

Mivel az édesség fogyasztása boldogsághormont termel a szervezetben, sokan nyúlnak a cukros finomságok után, ha túl stresszes a napjuk és egy kis “szeretetre” vágynak. Helyette jobb választás, ha inkább megbeszéled valakivel a helyzetet, sétálsz egy nagyot, elmész futni vagy sportolni, olvasol egy keveset vagy megnézed a kedvenc sorozatodat.

Nem megfelelően táplálkozol

A szénhidrátra, zsírokra és fehérjékre szüksége van a szervezetnek az egészséges működéshez. A hizlaló, egészségtelen ételek és italok helyett viszont válassz tápanyagokban és vitaminokban gazdag ételeket. Egyél sok friss gyümölcsöt és zöldséget, sovány húsokat, olajos magokat.

Túl kevés fehérjét eszel

A friss gyümölcsök és zöldségek mellett a szervezetednek fehérjékre is szüksége van. Az igényét sovány húsokkal, csirkével, tojással, tejtermékekkel fedezheted, de fehérjében gazdag a tofu és a hüvelyesek is.

Rabul ejtettek a transzzsírok

A gyorséttermi ételek, az olajos, zsíros, sült fogások, a füstölt ízek csábítják az ízlelőbimbókat, érdemes azonban őket kiiktatni, vagy legalábbis minimálisra szorítani. Helyettük inkább részesítsd előnyben az egészséges zsírokat, az olívaolajat, a halakat, a dióféléket, az avokádót és a különböző olajos magvakat.

Rendszertelenül étkezel

Az ajánlások szerint naponta 5x kellene étkezni, ebből a reggeli, az ebéd és a vacsora legyen kiadósabb, közte pedig 2 könnyebb étkezés lenne az ideális. Sokan azonban rendszertelenül étkeznek, akkor esznek, ha éppen idejük van, de akad, aki naponta csak 1-2x eszik, mert a sok munka miatt elfeledkezik róla. Szervezd meg az életedet, hagyj elég időt az étkezésekre, így elkerülheted a napközbeni nassolást, tudatosabban és egészségesebben táplálkozhatsz, ráadásul a szervezeted sem sóvárog majd gyors szénhidrát után.

Én így csinálom

A nagy hajtásban természetes, hogy az ember feje felett összecsapnak a hullámok, és délután 3-kor azt vesszük észre, hogy még nem is ettünk. Én is így voltam ezzel korábban. Mára azonban sokkal tudatosabban alakítom az életemet:

• applikációval figyelem, hogy mikor és mennyit iszok,
• minden reggel reggelizek,
• minden reggel iszok egy nagy pohár turmixot,
• 10 óra körül mindennap friss gyümölcsöt vagy zöldséget eszek,
• 12-13 óra között ebédelek,
• az ebédet előre megrendelem, így nem akkor, éhesen kell kitalálnom, hogy mit is ennék, és egészségesebb ételeket tudok enni,
• szinte nullára csökkentettem a gyorséttermi ételek fogyasztását, ha nagy ritkán eszek is, már egyáltalán nem esik jól,
• nem veszek édességet, ami van otthon, azt kapjuk (általában félévente egy nagy táskával ki kell dobnom, mert nem esszük meg és lejár a szavatosságuk)

Te hogyan szoktattad le magad a nassolásról?


NÉZD CSAK, 1 PILLANAT...

Egészségesebb, boldogabb, kiegyensúlyozottabb életre vágysz?

Megvan az elhatározás, de nem tudod merre indulj? Olvass bele INGYEN a könyvembe!
BELEOLVASOK A KÖNYVBE »
close-link
Iratkozz fel a 21napalatt hírlevél értesítőre és máris Tiéd a
10% kedvezmény 
az Egészséges életmód 21 nap alatt könyved árából.
close-link
Iratkozz fel a 21napalatt hírlevél értesítőre és máris Tiéd a
10% kedvezmény 
az Egészséges életmód 21 nap alatt könyved árából.
close-link